Slik kan din bedrift lykkes på sosiale medier


Sosiale medier / tirsdag, mai 15th, 2018

Hvordan skal man lykkes som bedrift på sosiale medier?
Er det en forutsetning at bedrifter med stort budsjett og som er godt kjent gjør det bra i sosiale medier? Nei! Med gode planer, godt innhold og fokus på hva som skal gjøres, kan man gi kunden en grunn til å følge bedriften på sosiale medier. For det er ingen selvfølge. Under finner du fem tips som kan komme godt med i planleggingen av en SoMe strategi.

1. Hvorfor skal dere være på sosiale medier?
Finn ut av dette, og sett konkrete planer og mål ved å være tilstede i sosiale medier, ellers kan det fort se litt halvveis ut.
– Hva er målet?
– Hvordan når vi det?
– Hvem skal vi engasjere?
– Og i hvilke kanaler?
– Hvilket innhold skal vi satse på?
– Hvordan måler vi respons?

2. Ekte og genuint. Det å skape en slags personlighet i sosiale medier er viktig, og du vil få flere følgere ved å føle ut som en genuin person. Her er det rom for kreativitet, og en som virkelig har lyktes er madrass selgende Casper. De selger utelukkende på nett, og med madrasser som folk gjerne vil prøve først, gjør de overraskende suksess. Deres strategi var å snakke med kundene i sosiale medier, slik de snakket med Casper. Som de selv sa »gjennom en unik visuell og verbalt språk utviklet vi en artig personlighet som kundene appellerte til.»
De lagde også en konkurranse på nett som virkelig snakket til »millenials»(de store internettbrukerene) som ga de mulighet til å vinne en filmkveld med stort lerret, og masse madrasser som kinoseter.
En annen liten bedrift som har lyktes på sosiale medier, er Letterfolk. Drevet av en mann og hans kone, har de har oppnådd 200 000 følgere på Instagram. De har poster søte, enkle og familievennlige bilder, som man skjønner ikke kommer fra en stor markedsavdeling. I tillegg deler de også bilder tatt av følgerne sine, noe som gjør at følgerne får noe igjen for å bruke tid på å ta fine bilder av Letterfolk sitt produkt.

3. Sosiale medier som kundeservice. Dette er utrolig viktig. Bedrifter som Finn og Sats-Elixia har »send melding» knappen på plass på Facebook, hvor folk enkelt kan sende de spørsmål der, istedenfor å måtte ringe inn eller sende en e-post. Veldig mange bedrifter ønsker å bli stemplet med »svarer raskt» på Facebook, for få kunder er interessert i å vente i flere dager med et svar på Facebook. Det skal skje så fort som mulig.

4. Vær tilstede. Lik gjerne kommentarer og bilder delt av kundene i sosiale medier, det er jo gratis reklame! Samtidig som at folk føler de får noe igjen for å følge og legge ned tid i å anerkjenne ditt produkt. Del gjerne bilder tatt av kundene, slik som Letterfolk, om det passer fint inn med deres egne kreative formspråk.

5. Del forskjellig innhold, på forskjellige kanaler. Gi kundene en grunn til å følge deg på Facebook, Twitter og Instagram, istedenfor bare en av kanalene. Her er det viktig å tenke på at om en ønsker å befinne seg samtlige steder, er det lurt å legge ned tid på å bygge opp hver enkelt kanal. Videoer har en tendens til å fungere bra på Facebook, men ikke twitter. Fine bilder kan en jo poste på Facebook, men vil kanskje passe best på Instagram. Lengre tekster hører ikke hjemme på Instagram. Hver kanal har en egenart, og skal brukes ulikt. Ikke tenk at en er nødt til å være i alle kanaler for å oppnå noen effekt, det er helt feil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *